За селом, по дорозі з Фогораша (тапер зубівка)в Новоселицю, є невеличка
криниця з кадубом. Її так назвали – Кадуб, хоч і пізніше дерев’яний зруб і був замінений цементною цямриною. Там
часто люди набирали в бочки воду й везли додому, не раз зупинялися з кіньми чи
волами, якщо проїжджали з возами, щоб напоїти худобу. Але пізніше челядь почала
боятися того місця й неохоче йшла вночі
мимо по тій дорозі попри Кадуб, залякано озираючись і хрестячись. А все тому,
що,
як переповідали старші люди, біля того Кадуба була забита босорканя.
Сталося то давніше, не за нашої пам’яті. Була
у Фогораші одна баба, що знала з Нечистою силою, тому й назвали її босорканею.
Вона забирала від корів молоко. У своєму селі не сміла цього робити, бо люди
попередили: „Кеть од котроїсь нашої корови пропаде молоко – тобі смерть! Жий,
як знаєш, лем наших корів не руш!”.
І баба-босорканя не рушила фогораських корів, зате забирала молоко від
корів інших сіл.
Одного разу вона пробралася в хліви сусіднього села – Новоселиці. Та якийсь
газда побачив її в хліві біля своєї корови. Схопив вили – і до неї. Вона почала
тікати, але він – за нею. І біля Кадуба, коли вона схилилася над криницею щоб
змити піт, він настиг її і вбив.
Босорканю загребли на цвинтарній межі. Але з того часу дух її ніби постійно
бродить ночами біля Кадуба. І більшість людей перестали поїти свою худобу з
того Кадуба, бо казали, босорканя може забрати від худоби силу й здоров’я. І
взагалі старалися не гнати худобу тим шляхом, бо вірили: відьма біля Кадуба
нападе на корову, забере від неї молоко й силу. Тому обходили те місце.
Тепер дорога там уже кам’яна.
Кадуб завалився, замулилася й нора. Про них нагадує на обочині шляху лише
окраєць мочара, пророслого сашовинням. Проте фогорашці й досі те місце
називають Кадубом.
Немає коментарів:
Дописати коментар