Церква значного розміру, яка стояла на колишній головній площі міста, зорієнтована на схід. Більша частина стін збереглася в середньовічному стані, різьблені структурні елементи теж., в більшій мірі у XVIII ст.. перебудованим був лише внутрішній інтер’єр, коли як в середині нефу, так і в апсиді з метою підпори нового склепіння були збудовані нові квадратні пілястри. Про вигляд колишнього інтер’єру церкви свідчать частина креслярських документів з її зображенням, які були виготовлені у зв’язку з перебудовою в ХІХ ст. ЇХ значна частина була виготовлена в три періоди: в 1864 році, коли Імре Генсльманна та Флоріша Ромера –певно саме з метою виготовити малюнки – до Сату-Маре супроводив і Ференц Шульц; в 1880 роках, при підготовці зовнішньої реконструкції за проектами Імре Штейндля, яка врешті не була реалізована.; та в 1900 році, коли Національний комітет охорони пам’яток старовини і культури доручив Віктору Мишковському виготовити серію малюнків.

На середньовічних конструкціях церкви в деяких місцях ще спостерігаються сліди фарби, які можуть походити з часів спорудження.
Теперішня парафіяльна церква міста Виноградів була споруджена точно не за один період. Хоча без археологічних розкопок та дослідження стін точно визначити об’єм та час будівельних періодів неможливо, на підставі певних рішень та явищ ці періоди можуть бути окресленими. Самими ранніми відомими елементами церкви є ті три великі вікна з розкосними гліфами, які були знайдені на північній стіні нефу. На це вказує як їх форма та розташування, так і матеріал каменя, який відрізняється від матеріалу інших конструкцій. Їх розміри та пропорції можуть походити ще з часів династії Арпадів, приймаючи до уваги пам’ятки місцевості, з огляду на стрілчате завершення датуватися не можуть часом раніше другої половини ХІІІ ст.. Однак із-за того, що форми династії Арпадів ще жили дуже довго, не слід виключати, що вони були споруджені лише в першій третині, половині ХIV ст.. ЇХ розміщення може вказувати на те, що неф, до якого вони первісно відносилися, мав бути меншим від теперішнього. Незвичним є їх розміщенням в даній будові, оскільки північні стіни церков зазвичай не прорізали вікнами. Це висуває припущення про те, що первісно вони могли знаходитися в південній стіні, де таке число та розміщення було характерно для епохи., а стіна будови, до якої вони відносилися, була використана при спорудженні північної стіни теперішнього нефу, це ж означало б, що більша частина первісної будови могла розміщатися на північ від теперішньої.
Історична база самого значного періоду спорудження церкви припадає приблизно на першу третину XV ст.. В 1399 р. король Жигмонд за послуги, надані королю поселення подарував Петеру Перені – угочанському ішпану. Новий володар, який пізніше отримав і право патрона, планував надати Севлюшу важливу роль, зробивши з поселення центр латифундії. Будівництво повинно розглядатися саме в цих взаємозв’язках, церква як за розмірами, так і за якістю мала символізувати статус населеного пункту. З великою вірогідністю можна стверджувати, що початок перебудови або реконструкції пов’язана з іменем Петра Перені. Невідомо, однак, чи дожив намісник короля, який помер у 1423 р., до освячення його нової церкви. Ця церква і до тепер може вважатися одним із забутих свідків репрезентації сім’ї Перені.
Сілард Папп - Виноградів, парафіальна церква. з книги "Середньовічні церкви від Тиси до Карпат
з сторінки
Вознесенський костел і вариш Севлюш Aczel Laslo через об'єктив фотоапарату, наприкінці ХІХ ст. На фото добре видно, що дах костелу ще не зазнав перебудови. А по вулиці Вербовція, в той час центральна в місті, ходили отари овець, що не побачити сьогодні.
Вознесенський костел і вариш Севлюш Aczel Laslo через об'єктив фотоапарату, наприкінці ХІХ ст. На фото добре видно, що дах костелу ще не зазнав перебудови. А по вулиці Вербовція, в той час центральна в місті, ходили отари овець, що не побачити сьогодні.
Немає коментарів:
Дописати коментар